maść na trądzik
dieta rozowaty

Odpowiednia dieta na trądzik różowaty

Dieta przy trądziku różowatym jest niezwykle istotna. Wspiera leczenie farmakologiczne lub – przy niewłaściwym odżywianiu – obniża znacząco jego skuteczność. Odpowiedź na pytanie „jaka dieta na trądzik różowaty?” skupia się na dwóch zasadniczych zaleceniach: dostarcz organizmowi odpowiednich ilości miedzi, cynku i witamin – unikaj cukru, tłuszczów, produktów wysoko przetworzonych, używek i pokarmów zakwaszających organizm.

Czego nie jeść?

Właściwie opracowana dieta dieta na trądzik różowaty powinna zawierać jak najmniej produktów o wysokim indeksie glikemicznym (IG). Indeks ten informuje nas, które produkty powodują wzrost poziomu cukru we krwi. Następstwem jest podwyższone wydzielanie łoju i rozrostu komórek, a to powoduje wystąpienie zmian skórnych, nazywanych potocznie pryszczami. Produkty o wysokim IG odpowiedzialne są też za zakwaszanie organizmu – ogólnie bardzo niekorzystne, a w przypadku trądziku różowatego nasilające objawy choroby.

Wysokim IG charakteryzują się w zasadzie wszystkie produkty wysoko przetworzone. Mowa nie tylko o tak oczywistych liderach tej grupy, jak chipsy, parówki, majonez czy różnego typu gotowe sosy, ale też o waflach ryżowych czy płatkach śniadaniowych. Na „czarnej liście” powinny znaleźć się słodzone soki i napoje, słodycze, białe pieczywo, biały ryż. Zalecane jest ograniczenie do absolutnego minimum tłuszczów zwierzęcych, a więc smalcu, słoniny, boczku, tłustych wędlin. Podobnie rzecz się ma z tłuszczami roślinnymi: czym mniej, tym lepiej. Odradza się też spożywanie potraw mocno przyprawionych – ostrych, kwaśnych i nadmiernie słonych. Oczywistą sprawą jest, że alkohol i papierosy też powinny zniknąć z listy zakupów osób cierpiących na trądzik różowaty.

Co należy jeść?

Dieta przy trądziku różowatym powinna być bogata w produkty o niskim indeksie IG. W tej grupie znajdują się różnego rodzaju kasze, makaron razowy i pełnoziarniste pieczywo, rośliny strączkowe (soczewica, groch, fasola). To produkty pożywne, dostarczające energii i dające poczucie sytości, które skutecznie zastąpią w naszej diecie ziemniaki, białe pieczywo i makarony pszenne. Powinny im koniecznie towarzyszyć produkty zawierające zawierające duże ilości miedzi i cynku – pierwiastków sprzyjających gojeniu się ran. Znajdziemy je przede wszystkim w warzywach i owocach. W diecie przy trądziku różowatym powinny koniecznie znaleźć się brokuły, kalafiory, marchew, wiśnie, śliwki. Oczywiście najlepiej surowe lub gotowane. Dostarczają one nie tylko składników mineralnych, ale też cennego błonnika i witamin. Wśród tych ostatnich niezwykle ważny jest zawarty w witaminie A, wzmacniający skórę Beta-karoten. Jedzmy też regularnie orzechy, drób, jaja, a nawet drożdże piekarskie. Wszystkie te produkty zawierają witaminę PP, która łagodzi objawy trądziku.

Nawadniaj się, i unikaj stresu

Ważnym, choć nie zawsze branym pod uwagę składnikiem właściwej diety jest woda. Dbanie o właściwe nawodnienie organizmu sprawi, że dieta na trądzik różowaty przyniesie lepsze efekty. Ważne jest też dbanie o higienę psychiczną. Stres jest uważany za jedną z poważniejszych przyczyn pojawienia się i zaostrzenia objawów trądziku różowatego. Trudno wykazać bezpośredni wpływ napięcia emocjonalnego na zmiany skórne. Jednak nie podlega dyskusji fakt, że najpopularniejszym sposobem „leczenia” stresu jest zajadanie go. W takich momentach sięgamy zazwyczaj po produkty, których zdecydowanie nie powinna zawierać dieta na trądzik różowaty.
Poza odpowiednią dietą należy zwrócić uwagę na dobór kosmetyków – najlepiej, aby zawierały naturalny skład oraz nie posiadały substancji zapachowych, które mogą podrażnić delikatną, trądzikową skórę. Odpowiedzią na takie potrzeby jest Acnerose – seria kosmetyków naturalnych przeznaczonych do cery z trądzikiem różowatym.

maść na trądzik